Kolovoz 2008.
Gotovo rekordni uspjeh u rehabilitaciji trkaće staze: strojevi za reciklažu hladnim postupkom i asfaltni finišeri rehabilitirali legendarnu trkaću stazu u češkom gradu Brno
Maksimalna ravnost površine – to je jedna od najvažnijih karakteristika koju dobra trkaća staza mora imati. Jedan odličan primjer za to je svjetski poznata trkaća staza u češkom gradu Brno, gdje su i David Coulthard i Valentino Rossi postavili rekordna vremena. Kako kolnik nije više zadovoljavao visoke zahtjeve najboljih svjetskih vozača u smislu kvalitete, stroj za hladnu reciklažu i finišeri za asfalt iz Wirtgen Group našli su se na startnoj liniji u ožujku 2008. godine, kako bi rehabilitirali tu tešku i zahtjevnu stazu u gotovo rekordnom vremenu.
Vozeći utrku s gotovo 1.200 ks
Vrhunska brzina bila je pritom „obavezna“ jer je loše vrijeme odgađalo te radove sve do početka ožujka. Prva slijedeća utrka bila je predviđena za sredinu svibnja – što je na raspolaganju ostavljalo svega šest tjedana za rehabilitaciju 15 m široke i 5,4 km dugačke staze. Vrijeme potrebno za izvođenje radova je stoga bilo jedan vrlo važan aspekt koji je utjecao na odluku u korist korištenja stroja za reciklažu hladnim postupkom - Wirtgen WR 4200. „Postupak hladnog recikliranja na licu mjesta je često najbrža i ekonomski najučinkovitija metoda kako bi se proizveo novi nosivi sloj. Štoviše, ona nudi fleksibilnost u smislu projektiranja gornjih slojeva, koji se onda mogu u potpunosti prilagoditi prometnom opterećenju te ceste“, kaže Thomas Krause, voditelj gradilišta za njemačkog izvođača Kutter Spezialstrassenbau GmbH, objašnjavajući razloge koji su doveli do odluke da se koristi postupak hladne reciklaže.
Prije nego što je vlak za hladnu reciklažu započeo s poslom, nekoliko velikih glodalica Wirtgen je skinulo površinski sloj starog asfalta do dubine od 10 cm. U drugom postupku je preostali sloj asfalta granuliran i izravnan do dubine od 15 cm. Sa snagom od sveukupno 1.180 ks, ovaj novi novcati WR 4200 je tada impresivno demonstrirao svoj kapacitet radnih performansi!! Radeći na širinama koje su varirale između 3,80 m i 4,10 m, ovaj stroj za hladnu reciklažu je trebao četiri kruga da umiješa bitumensku emulziju, vodu i pred-razastrti cement u prethodno izglodani asfalt. Probna miješanja vršena su prije samog recikliranja kako bi se odredili postoci težine raznih veziva. Voditelj gradilišta Krause je sretan što ima „tako nevjerojatno snažan stroj“ u obliku WR 4200, koji omogućava njemu i njegovom timu da novi nosivi sloj predaju – sveukupno 80.000 m2, – u ruke ekipi za asfaltiranje nakon svega 15 dana.
Za Martina Diekmanna, Direktora proizvodne linije hladne reciklaže u Wirtgen GmbH, je rad stroja WR 4200 u Brnu još jedan dokaz snage i učinkovitosti tog stroja za reciklažu: „Na Grand Prix stazi u Češkoj je stroj za reciklažu WR 4200 još jedanput pokazao da su, kako on tako i postupak hladne reciklaže po pitanju kvalitete, ekonomičnosti i uštede vremena -nenadmašni. Kao i kod samog utrkivanja, jasno je da i u cestogradnji iza postignutog uspjeha uvijek stoji jedan profesionalni tim rukovatelja strojevima, specijalista za tehnologiju primjene i inženjera koji taj WR 4200 dopreme na start i odvedu ga do pobjede.“
Vögele finišeri su se pobrinuli za perfektnu ravnost
Za razliku od stroja za reciklažu, Vögele su finišeri – jedan Super 1800-2, jedan Super 2100 i jedan Super 1900 – smjeli samo dva puta preći preko ove čarobno smještene trkaće staze: na 6 cm debeli vezivni sloj ugradili su 4 cm debeli površinski sloj. Pri tome je građevinska tvrtka Kirchhoff iz Leipziga koristila visokosabijajuće grede tipa AB 600-TP2. Visoko sabijanje primjenjivano je i kod ugradnje površinskog sloja, ali, doduše, sa smanjenim pritiskom tlačnih letvi. Sve u svemu je tako, usprkos niskoj vanjskoj temperaturi, na raspolaganju ostao najveći mogući raspon vremena za krajnje sabijanje asfalta.
Kao i na svim trkaćim stazama, i na ovoj u Brnu je ravnost kolnika imala najveći prioritet. Zahtjevi su bili karakteristični za moto-sport, ali ekstremno visoki u usporedbi s normalnom cestogradnjom. Za vezni sloj je bilo dozvoljeno odstupanje od maksimalno 5 mm na 4 m. Ova visoka preciznost je bila postignuta putem sajli za nivelaciju i senzora nagiba kod oba finišera koji su radili s vanjske strane. Finišer koji je radio u sredini je uz pomoć ultrazvučnih senzora skenirao novo položeni sloj. Kod ugradnje još strože specificiranog površinskog sloja su finišeri na gusjenicama uspješno koristili visoko precizni Niveltronic. Čak i voditelj tehnike primjene u samom Vögele AG-u, André Felchner, dobro pozna visoke zahtjeve koje jedan takav angažman stavlja pred Vögele tehnologiju: „Savršena ravnost je kod trkaćih staza uvijek tema za diskusiju. Tada se pokazuje enormna učinkovitost Vögele nivelacijske automatike kao i visoko-sabijajućih greda. Kod naših greda mogu klijenti agregatima za sabijanje upravljati i podešavati ih neovisno jedan od drugoga. Pravilnim uštimavanjem nabijača i podešavanjem pritiska u tlačnim letvama, na način da je u skladu s brzinom ugradnje i debljinom sloja koji se ugrađuje, postiže se najveća moguća ravnost i kvaliteta površinskog sloja.“
Ta tri finišera super klase realizirala su ovu izvanrednu kvalitetu ugradnje u rekordnih 7 dana kod veznog sloja i sljedeća 4 dana kod površinskog sloja, tako da je netom renovirana kružna staza pravovremeno, pred sam početak trkaće sezone, bila „spremna za start“.